نرم افزار حسابداری و خدمات پس از فروش

همه چیز درباره نرم افزارهای مالی و حسابداری و همچنین نرم افزارهای مدیریت و ارتباط با مشتری

  • ۰
  • ۰

 

دنیای سهام و شرکت ها سهامی، دنیای پیچیده ای وجود ندارد، ولی به به عبارتی اندازه که پیچیده وجود ندارد، شیرین میباشد! ولی این شیرینی بیش تر از هر کسی به عده ای خودش را نشان می‌دهد که در‌این حوزه داده ها کافی دارا هستند. این ایام با دقت به رونق دریافت کردن بورس در کشورمان اشخاص متعددی برای سپرده گذاری به‌این حوزه روی آورده اند، در حالی که بخش اعظمی از این اشخاص خیر اطلاعاتی درباره‌ی سهام و خیر در باب جزئیات مرتبط با دستمزد صاحبان سهام دارا‌هستند.

 

در‌این نوشته‌علمی قصد داریم کاملا به  صورت مغاریت بانکی مسئله حقوق و دستمزد صاحبان سهام بپردازیم. تا آخر این نوشته‌ی‌علمی هر آنچه که می بایست در خصوص حقوق و دستمزد صاحبان سهام بدانید را متوجه خواهید شد. پیش از اینکه به زمینه حقوق و دستمزد صاحبان سهام بپردازیم می بایست یه خرده در باب سهام و اشکال آن توضیح دهیم.

اسناد بهادار و سهام چه است؟

برای تمجید سهام در آغاز بایستی ورقه ها بهادار را بشناسید. اسناد بهادار در واقع به عبارتی ابزارها و اوراق مالی دارنده بها دنیوی می باشند و نشان دهنده مالکیت افراد حقیقی وواقعی و حقوقی بر اشکال بودجه میباشند. ورقه ها بهادار در واقع نوعی از طلب از نهاد های دولتی یا این که محرمانه می‌باشند. سهام نیز یکی‌از گونه های اسناد بهادار میباشد که در یک سری سال اخیر گزینه دقت بسیار متعددی قرار گرفته میباشد.

سهام را می‌توانیم یکی‌از ورقه ها بهادار بدانیم که نشان می‌دهد یک فرد حقیقی و واقعی یا این که حقوقی بر چه ترازو از یک بودجه حق مالکیت داراست. به عنوان مثال در صورتیکه قیمت یک کمپانی یک میلیارد تومان باشد و شما 20 درصد از سهام این مجموعه را در چنگ داشته باشید، شما صاحب و مالک 200 میلیون تومان از این میزان دارایی (این مجموعه) می‌باشید.

 

اما در بازار بورس پاره ای پیچیده خیس میباشد و تقسیم سهام در میان اشخاص بیشتری تقسیم می گردد و به صورت کلی طریق تقسیم سهام مختلف میباشد.

 

گفت و گو سهام و ورقه ها بهادار و حقوق و دستمزد صاحبان سهام از مهم ترین مشاجره ها در حوزه حسابداری میباشد، ولی درصورتی که به گفت و گو های جالب دیگر همانند به حساب آوردن بیمه حقوق و دستمزد عشق دارید میتوانید نوشته ی علمی سپیدار دراین مورد را نیز مطالعه فرمائید.

 

اشکال سهام

هم سهام و هم شرکتهای سهامی به دسته های متفاوت تقسیم میشوند. موسسات سهامی به دو دسته سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می گردند.

 

سهام نیز از جهات گوناگون میتواند به دسته بندی های گوناگون تقسیم گردد که در مقاله‌ها بعدی کاملا در این باره توضیح می‌دهیم، ولی سهام در مهم‌ترین نوع تقسیم بندی، دربرگیرنده مورد ها پایین میباشد:

 

سهام معمولی

سهام ممتاز (سهام ترکیبی)

دستمزد صاحبان سهام چه میباشد؟ (تعریفی جامع از دستمزد صاحبان سهام)

دستمزد صاحبان سهام که آن را با تیتر بها ویژه نیز می‌شناسند، نشانگر این میباشد که مالکیت صاحبان کسب و امور چه ترازو میباشد. حقوق و دستمزد صاحبان سهام که هم اندازه آن در گویش انگلیسی عبارت Equity یا این که Owner Equity میباشد نوعی مالکیت در میزان دارایی های یک کمپانی میباشد. دستمزد صاحبان سهام، میزانی از قیمت یک کمپانی میباشد که به یک فرد حقیقی وواقعی یا این که حقوقی وابستگی داراست.

 

در‌صورتی‌که که یک کمپانی منحل گردد نیز پس از کسر بدهی ها از میزان دارایی های آن کمپانی، حقوق و دستمزد صاحبان سهام از باقی‌مانده میزان دارایی کمپانی و بر طبق معیار سهم سهامداران به آن ها پرداخت می گردد.

 

حقوق و دستمزد صاحبان سهام ممکن میباشد با انجام عمل های سودآور در یک کمپانی ارتقا پیدا نماید و یا این که به واسطه خطاها تجاری آن کمپانی با کاهش همدم باشد. علاوه بر این در شرایطی که که یک کمپانی فایده هر ساله نتیجه ها از فروش تولیدات یا این که سرویس ها را دربین سهامداران توزیع نکند، دستمزد صاحبان سهام در آن کمپانی ارتقاء پیدا می نماید.

 

به این ترتیب این زمینه که در چه شرکتی سپرده گذاری میکنید و سندها بهادار از نوع بورس اخذ میکنید اهمیت متعددی داراست.

 

در‌این بین توصیه میکنیم نوشته‌ی‌علمی معافیت از بیمه که از موضوعات اصلی در گفت و گو بیمه به حساب آورده می شود را مطالعه نمایید.

 

اجزای دستمزد صاحبان سهام مشتمل بر چه مواقعی میباشد؟

سرمایه رسمی

ارتقا سرمایه

صرف سهام

اندوخته رسمی

بقیه اندوخته ها

منفعت و ضرر و زیان انباشته

سهام بانک

اضافی تجدید محاسبه موجودی ها

به‌دنبال در زمینه‌ی بعضا از این مورد ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

سرمایه رسمی

قسمتی از حقوق و دستمزد صاحبان سهام جهت ساخت کمپانی و به واسطه خرید سهم، ماشین آلات، ملک و … به سرمایه آن کمپانی تبدیل گردد.

 

ارتقا سرمایه

یکی طرز های تامین مالی موسسات ارتقا سرمایه میباشد که طرز های گوناگون داراست. گهگاه موسسات به خیال و خاطر تصحیح ساختار مالی، ارتقا جریان وجوه انتقاد کمپانی یا این که گهگاه برای مزایایی که ارتقا سرمایه برایشان تولید می نماید نسبت به‌این فعالیت مبادرت می نمایند. ارتقاء سرمایه یک کدام از اجزای حقوق و دستمزد صاحبان سهام به حساب آورده می شود، به دلیل آن که این ارتقا سرمایه بوسیله سهامداران سابق یا این که تازه انجام می گردد.

 

اندوخته

فایده سهمی که در انتها عصر مالی در بین سهامداران توزیع نمیشود و در مشت کمپانی باقی می‌ماند نیز سرمایه رسمی میباشد و جزئی از حقوق و دستمزد صاحبان سهام به حساب آورده می شود. این بهره سهمی که با تیتر اندوخته شناخته میگردد بخشی از منفعت واحد تجاری میباشد که گهگاه به واسطه لازمات رسمی و گهگاه به خیال و خاطر تصمیم مجمع همگانی صاحبان سهام در یک کمپانی و به دلایلی مثل حمایت از منافع بستانکاران/اعتباردهندگان یا این که به جهت ساخت و ساز منابع مورد نیاز برای بسط کمپانی فی مابین سهامداران توزیع نمیشود.

 

اندوخته رسمی

اندوخته رسمی با اندوخته که در بخش قبلی آن را توضیح دادیم پاره ای مختلف میباشد. طبق آنچه در ضابطه تجارت آمده میباشد، معیار یک بیستم منفعت خالص هر سال به طور پیشفرض تحت عنوان اندوخته رسمی در لحاظ گرفته می گردد. اما به حساب آوردن اندوخته رسمی جزئیات متعددی داراست که می بایست همگی مورد ها آن در لحاظ گرفته گردد.

مقصود حقوق و دستمزد صاحبان سهام چه می باشد؟

هدف ها حقوق و دستمزد صاحبان سهام در حسابداری معمولا مشتمل بر مورد ها تحت میباشد:

 

مشخص و معلوم نمودن سرمایه رسمی و تثبیت گردیده

معلوم نمودن منابع سرمایه کمپانی سهامی

معین نمودن منفعت سهامی قابل توزیع

حقوق و دستمزد سهام داران طبق ترازو سپرده گذاری و خریدی که از سهام انجام داده اند منافعی نیز به‌دنبال داراست که نمی قدرت این منافع را نقض کرد. اطلاع از این منافع برای سهامداران مورد نیاز میباشد تا این افراد حقیقی و واقعی و حقوقی بتوانند در بازار سرمایه به کسب منفعت بپردازند.

 

یکی‌از مهم‌ترین موضوعات در مورد حسابداری مشاجره ارسال لیست بیمه میباشد که حسابداران موسسات ابهامات متعددی درخصوص آن دارا هستند. در نوشته‌ی علمی ارسال لیست بیمه در وب لاگ سپیدار به صورت جامع به‌این مورد پرداخته ایم.

 

اکانت های مربوط به دستمزد صاحبان سهام

اکانت های مختلفی وجدو دارا هستند که در رابطه با حقوق و دستمزد صاحبان سهام می‌باشند. این اکانت ها در حقوق و دستمزد صاحبان سهام تاثیر دارا هستند. به‌دنبال به 2 آیتم از این اکانت ها اشاره می‌کنیم. این اکانت ها اگر که در جهت بدهکار ترازنامه (سمت چپ) قرار بگیرند باقیمانده دستمزد صاحبان سهام را کاهش می‌دهند و در صورتیکه که در سوی بستانکار ترازنامه (سمت راست) قرار بگیرند باقیمانده اکانت دستمزد صاحبان سهام را ارتقا می‌دهند و نفع سهامداران می باشند.

اکانت استعفا (ماهیت کاهش حقوق و دستمزد صاحبان سهام)

درصورتی که که یک کدام از صاحبان سهام (مالکان) بخواهد استعفا بدهد، کمپانی مکلف میباشد میزان دارایی ایشان را پرداخت نماید و به همین استدلال این اکانت در ترازنامه ماهیت بدهکار دارااست و دستمزد صاحبان سهام را کاهش میدهد.

 

اکانت درآمد (ماهیت ارتقا حقوق و دستمزد صاحبان سهام)

درآمد می‌تواند از روش فروش، کمیسیون اخذ گردیده از مشتریان، منفعت دریافتی یا این که نحوه های دیگر باشد. در هر شکل هر مبلغی که از روش فروش فرآورده یا این که سرویس ها اخذ میگردد درآمد بوده و در ترازنامه ماهیت بستانکار داراست، به این ترتیب سبب ساز ارتقا دستمزد صاحبان سهام می‌شود.

 

منزلت حقوق و دستمزد صاحبان سهام در معادله حسابداری

همان طور که گفتیم حقوق و دستمزد صاحبان سهام در یک کمپانی منحل گردیده بعداز این که بدهی های کمپانی از بودجه های آن کسر شد، از مانده آن به دست میاید. براین اساس ارتباط و رده دستمزد صاحبان سهام در یک تراز به‌این شکل خواهد بود:

 

حقوق و دستمزد مالکان کمپانی (حقوق و دستمزد صاحبان سهام) + بدهی های کمپانی = میزان دارایی های کمپانی

 

براین اساس با جابه جایی در موادتشکیل دهنده این معادله می شود به این سود رسید که چنانچه از بودجه ها، بدهی ها را کسر کنیم دستمزد مالکان باقی میماند. مانند معادله پایین:

 

بدهی های کمپانی – بودجه های کمپانی = دستمزد مالکان کمپانی (دستمزد صاحبان سهام)

منبع : https://farasoft24.mystrikingly.com/

  • ۹۹/۱۰/۱۳
  • میثم سلیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی