نرم افزار حسابداری و خدمات پس از فروش

همه چیز درباره نرم افزارهای مالی و حسابداری و همچنین نرم افزارهای مدیریت و ارتباط با مشتری

  • ۰
  • ۰

تضمین طومار بانکی چه می‌باشد ؟به موجب ماده 684 ضابطه مدنی عقد ضمان عبارت میباشد از اینکه فرد مالی را که بر ذمه دیگری میباشد به عهده بگیرد.تضمین طومار را بانک به فرمان مشتری و به عایدی فرد ثالث صادر می‌کند و بانک صادر کننده، دارای تعهد می‌خواهد شد که تا میزان تضمین طومار و تا پیش از سررسید تضمین طومار، به مجرد اعلام ذینفع و فارغ از قید وشرط، وجه تضمین طومار را بصورت نقدی به ذینفع پرداخت نماید.

 

ضمانتنامه بانکی تعهد غیر قابل بازگشت خزانه ضمانت کننده به ذینفع تضمین طومار است که غیروابسته از تفاهم نامه اساس بوده و فقطً در شکل مطالبه وجه الضمان از سوی ذینفع مطابق با متن ضمانتنامه، قابل پرداخت میباشد.

نیاز کسب و کارها به نرم افزار حسابداری

 

کاربرد تضمین طومار بانکی چه میباشد ؟

 

تضمین‏‌طومار بانکی کاربردهای گوناگونی داراست بطور نمونه، هنگامی که خریداری می‌‏خواهد از طریق مناقصه کالایی را خریداری نماید و بیم داراست که چیره مناقصه پیشنهاد خویش را نادیده گرفته و از قبول داد و ستد خودداری ورزد، از وی تضمین‏طومار اجرای مناقصه طلب می‏‌نماید تا بدین سان ضرر احتمالی عدم التزام به مناقصه را جبران سازد.

 

تضمین طومار‌های بانکی در زمره ورقه ها اعتباری قرار دارا هستند که با صادر شدن و به گردش در داخل شدن آن‌ها در اقتصاد و کسب و کار، مشکلات و مشکل‌ها مالی پروژه های سبک و سنگین بخشهای متفاوت دولتی و خصوصی مرتفع می‌خواهد شد.

 

مندرجات، یک تضمین طومار بانکی چه چیزی است ؟

 

آنچه می بایست در تضمین طومار درج خواهد شد را مندرجات تضمین طومار میگویند . مندرجات تضمین طومار بانکی از قرار تحت میباشد :

 

خصوصیات و آدرس مشتری و ذینفع

 

اسم موسسه اعتباری و خصوصیات شعبه صادر کننده تضمین طومار بانکی

 

شماره ، و مورد ارتباط اساس که تضمین‌طومار مبتنی بر آن صادر می شود.

 

وجه ضمان طومار یا این که وجه الضمان به حروف و به عدد

 

تاریخ صادر شدن تضمین طومار

 

تاریخ خاتمه اعتبار تضمین طومار

 

رویدادی که سبب خاتمه اعتبار ضمانتنامه بانکی میگردد

 

تمبر مالیاتی

 

تصویب تضمین طومار بانکی در سامانه سپام و دریافت شماره از سامانه برای تضمین طومار متبوع

 

اشکال تضمین طومار بانکی چه میباشد ؟

 

گروه بندی ضمانتنامه های بانکی از حیث موضوعی

 

۱- تضمین‌طومار کمپانی در مناقصه :

 

معمولاً در حین خرید جنس و اجرای طرح ها و یا این که در وضعیت فروش کالاها در سطح بین الملل، بخصوص در قسمت های دولتی و همگانی، سازمان ها و دستگاه های ذیربط موظفند مفاد را از روش جراید و رسانه های گروهی اعلام نمایند.کمپانی کنندگان در مناقصه بایستی با ارائه ضمانتنامه و ویژگی ها فنی و سفارش ارزش، دور از شوخی بودن قصد کمپانی خویش را اعلام کرده، همینطور موظفند علامت دهند که آنان قصد بیرون شدن از تشریفات مناقصه / مزایده پیش از اتمام آن را نداشته و یا این که در شکل پیروز شدن در مناقصه یا این که مزایده، تفاهم نامه متعاقب آن را امضا خواهند نمود.

 

۲- تضمین‌طومار حسن جاری ساختن فعالیت:

بعداز ایفا مناقصه و تشخیص پیروز مناقصه، ذینفع ضمانتنامه به مراد ضمانت اجرای درست پروژه از طرف تفاهم نامه خویش، درخواست ارائه این نوع ضمانتنامه را کند. چنانچه در هر مرحله از شغل، اجراکننده طرح به تعهدات خویش کار نکند و یا این که صاحبکار از کارایی وی ناراضی باشد، میتواند بابت زیان خویش وجه ضمانتنامه را از خزانه مطالبه و اخذ کند.

 

مبلغ ضمانتنامه حسن ایفا فعالیت درصدی از مبلغ تفاهم نامه انعقاد گردیده بوده و معیار آن بر طبق توافق طرفین انتخاب شده و اعلام می‌شود.

 

۳- تضمین‌طومار پیش پرداخت:

 

پس از انعقادقرار داد میان صاحب کار و پیمانکار یا این که در هر مرحله ای از اعمال شغل با توافق دو طرف، ممکن میباشد به خواسته تجهیز کارخانه یا این که تقویت بنیه مالی پیمانکار درصدی از مبلغ تفاهم نامه به طور پیش پرداخت (APG) از طرف صاحبکار به پیمانکار در ازای ارائه ضمانتنامه پرداخت گردد.

 

۴- تضمین‌طومار استرداد کسور وجه الضمان:

 

معمولاً در قراردادهای تشکیل داد یا این که پروژه ای، پول هایی تحت عنوان پرداخت های میانی اعمال میشود.این پرداخت های میانی پیمانکار را حاذق می سازد تا نقدینگی موردنیاز را در زمان بازه زمانی اجرا عملیات پروژه در دست داشته باشد، از طرفی صاحبکار، درصدی از این مبالغ پرداختی را که فی مابین ۵ تا ۱۰ درصد میباشد، با اعتنا به وسعت پروژه نزد خویش نگه میدارد که در غایت بعداز نقطه پایان پروژه و بعداز اعتقاد و باور از حسن اجرای فعالیت و اعمال عملیات مربوطه، مبالغ مکسوره را بنفع پیمانکار آزاد نماید منوط به اینکه در مقابل، ضمانتنامه ای به عنوان ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان صادر گردد.

 

۵- تضمین‌طومار گمرکی :

 

زمانی تقاضاکننده صادر شدن ضمانتنامه، درخواست حضور در نمایشگاه میان المللی در کشوری دیگر را داراست همینطور در وقتی که برای پروژه نیاز به ورود امکانات خاص به صورت موقت باشد، برای اینکه درخواست کننده ضمانتنامه دستمزد گمرکی را پرداخت نکند، برای این نوع ضمانتنامه به عایدی گمرک مرز و بوم صاحبخانه در خواست می‌دهد. گمرک میهن مربوطه اگر که کالای متبوع در طی مقرر از مرزوبوم بیرون نشود و یااینکه حقوق و دستمزد و دلایل گمرکی پرداخت نشود، می‌تواند ضمانتنامه گزینه دعوا را آیتم مطالبه قرار دهد.

 

۶- تضمین‌طومار تعهد پرداخت:

 

یک ضمانتنامه برای پوشش مفاد اکثری از تعهدات پرداخت، صادر می‌شود. به عبارت دیگر دامنه صادر شدن ضمانتنامه های پرداخت بزرگ میباشد. به عنوان مثالً در امر با ضمانت تفاهم نامه فروش، قراردادهای اجاره، تفاهم نامه های ایجاد کرد، وام، ورقه ها قرضه یا این که هر تعهد مالی دیگری می اقتدار از ضمانتنامه تعهد پرداخت استفاده کرد. در سال های اخیر تقاضای صادر شدن ضمانتنامه های تعهدات جهت جایگزینی با اعتباراسنادی بطور چشمگیری ارتقاء یافته میباشد.

 

۷- بقیه ضمانتنامه ها:

 

ضمانتنامه های بانکی علاوه بر پوشش ریسک های گوناگون که به آنان اشاره شد، می‌تواند برای پوشش بخش اعظمی دیگر از گونه های مخاطرات که ممکن میباشد در مبادلات تجاری و فی مابین المللی به وجود آید، گزینه به کارگیری قرار گیرد و طرفین را آسان خیال و خاطر سازد. ضمانتنامه های قضایی که یک کدام از مهم‌ترین اشکال آنان ضمانتنامه رفع توقیف کشتی میباشد را می قدرت از این مجموعه برشمرد.

 

حالت صادر شدن تضمین طومار بانکی چه چیزی است ؟

 

برای صادر شدن ضمانتنامه های متعدد، بانکها وثایق زیادی بر طبق اقتدار پرداخت درخواست کننده تضمین طومار اخذ می نمایند که معمولا یک یا این که ترکیبی از وثایق نام برده در پایین میباشند از مشتری دریافت میگردد:

 

الف) وجه انتقاد یا این که طلا و جواهرات یا این که سندها بانک یا این که اسناد قرضه دولتی و سندها

 

ب) ضمانت بانکها یا این که شرکت ها اعتباری غیربانکی دارای اعتبار فرنگی

 

ج) سفته با تضمین قابل قبول خزانه، اموال غیرمنقول، برگ وثیقه ی انبارهای همگانی مرتبط با فرآورده

 

د)سهام کمپانی هایی که در بورس پذیرفته گردیده باشند

 

ه)کشتی و هواپیما.

 

شیوه ابطال تضمین طومار بانکی چه میباشد ؟

 

به موجب اعلام کتبی ذینفع تضمین طومار بر پایه ی ابطال و استرداد اصل مدارک تضمین طومار

واقع شدن (خاتمه اعتبار) اعم از وقوع روی داد یا این که فرارسیدن تاریخ سررسید تضمین طومار

وقتی که در اثر صادر شدن (اصلاحیه های کاهش وجه تضمین طومار) وجه تضمین طومار به صفر رسد.

زمانی که وجه تضمین طومار در اثر پرداخت به صفر رسد.

منابع :

dana.ir

zoomtech.org

techrato.com

  • ۰۰/۰۶/۰۷
  • میثم سلیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی